Wymagania finansowe kandydatów nawet o 15% wyższe niż oferta rynkowa

Według raportu Trendy płacowe na rynku SSC/ BPO w Warszawie opublikowanego przez PEOPLE, wiodącą firmę doradztwa personalnego w Polsce, pracodawcy w branży centrów usług biznesowych w Warszawie odnotowują ok. 5-15-proc. rozbieżności w oczekiwaniach kandydatów w porównaniu do możliwości i oferty warszawskich centrów.  Umacniający się rynek kandydata w sektorze SSC/ BPO, wpływa na rosnące zatrudnienie i inwestycje w rozwój  pracowników ze znajomością języka. W 2016 roku gros kandydatów (31%) zatrudnionych przez People w warszawskich centrach biznesowych stanowiły osoby znające język niemiecki, na drugim miejscu znalazły się osoby posługujące się językiem angielskim (23%).

Wzrasta liczba ofert dla pracowników znających m.in. język czeski i język węgierski w związku z dużą migracją procesów z tych krajów. W 2017 r. spodziewany jest wzrost popytu na ekspertów m.in. z zakresu Payrolla i migracji procesów.

W związku z deficytem pracowników w sektorze SSC/ BPO, szczególnie tych znających niszowe języki umacnia się rynek kandydata widoczny w tym sektorze od kilku lat. Płace na tym rynku regularnie rosną. W odpowiedzi na potrzeby kandydatów pracodawcy coraz częściej inwestują w dalszy rozwój pracowników. Są to  między innymi szkolenia specjalistyczne, studia podyplomowe czy kursy językowe.  Obecnie w Warszawie najczęściej poszukiwani są specjaliści od procesów księgowych (AP, AR, GL), HR, kadr i płac, a także osoby odpowiadające za obsługę klienta - mówi Karolina Borucka, Team Leader SSC/ BPO w PEOPLE.

 

ROZBIEŻNOŚCI W OCZEKIWANIACH PŁACOWYCH KANDYDATÓW I OFERTĄ RYNKU

Według raportu oczekiwania płacowe kandydatów (kwoty brutto) warszawskich centrów usług biznesowych, na stanowiskach młodszych specjalistów są często wyższe o 5-10% w stosunku do tego co najczęściej oferuje rynek. Wymagania płacowe z poziomu senior specjalistów są wyższe nawet o 15% w porównaniu do ofert pracodawców.

Największe rozbieżności sięgające nawet 38% zaobserwowano w przypadku kandydatów na poziomie senior managera w sektorze księgowości lub obsługi klienta, którzy posługują się językiem angielskim, francuskim bądź niemieckim (różnica kwotowa wynosiła od 2000 zł do 6000 zł brutto). Jest to związane z rosnącym popytem na doświadczonych specjalistów i przeświadczeniem, że zmiana dotychczasowego sprawdzonego pracodawcy na nowego, przy niewielkim wzroście wynagrodzenia w opinii kandydata niesie więcej ryzyka niż korzyści.

Na wyższe wynagrodzenie mogą liczyć menedżerowie posługujący się językiem francuskim i niemieckim. Jak wynika z analizy PEOPLE w Warszawie nie płaci się najwięcej. Chociaż na stanowiskach team leaderskich zarobki w stolicy są wyższe o ok. 10-15% niż w innych regionach, to w przypadku  kadry menedżerskiej wyższe wynagrodzenia są w centrach w Krakowie czy Gdańsku.

 

SSC/BPO I NAJPOPULARNIEJSZE JĘZYKI

W 2016 roku w centrach usług biznesowych w stolicy największy procent zatrudnionych przez People kandydatów stanowiły osoby znające język niemiecki (31%), na drugim miejscu znalazły się osoby posługujące się językiem angielskim (23%). Wciąż popularny jest też język francuski (11% zatrudnionych) oraz język hiszpański (9% zatrudnionych).

Pracodawcy na rynku SSC/BPO poza znajomością języka angielskiego wymagają od kandydatów najczęściej znajomości języka niemieckiego. Posługiwanie się tym językiem jest ważne szczególnie w obszarze księgowości, logistyki czy przemysłu. Już ok. 75% inwestorów lokujących swoje centra w Polsce poszukuje osób posługujących się tym językiem. Wyzwaniem dla pracodawców jest znalezienie kandydatów, którzy mówią biegle w tym języku, a jednocześnie posiadają doświadczenie zawodowe - mówi Monika Skrzypczak, Consultant SSC/BPO w PEOPLE.

Już w drugiej połowie 2016 roku można było dostrzec zwiększoną o 15% liczbę ofert pracy z językiem węgierskim w Warszawie. Głównie królowały stanowiska finansowo-księgowe, nie tylko te z poziomu entry level, ale również zaawansowane procesowo role, wiążące się z pełną obsługą procesu księgowego w dziale księgi głównej mówi Anna Ładosz, Senior Consultant SSC/ BPO w PEOPLE.

Coraz częściej konsultanci PEOPLE spotykają się z zapotrzebowaniem na pracowników znających języki wschodnioeuropejskie, zwłaszcza te mniej znane jak język czeski. W 2017 roku w województwie mazowieckim PEOPLE spodziewa się największego zapotrzebowania na  osoby posługujące się tym językiem, na stanowiskach takich jak specjalista ds. sprzedaży, eksportu i obsługi klienta, a także specjalistów ds. księgowości w ramach sektora SSC/BPO.

 

RYNEK KANDYDATA W SSC/ BPO I BENEFITY POZAPŁACOWE

Powstawanie nowych centrów wiąże się z coraz większym wyzwaniem dla rekruterów, którzy poszukują pracowników o unikalnych umiejętnościach, znających języki obce.

Gracze, którzy chcą pozyskać  pracowników  prezentujących  odpowiedni  poziom merytoryczny, poza atrakcyjnym wynagrodzeniem muszą zaoferować możliwość rozwoju, benefity pozapłacowe. Kandydaci na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie oczekują  m.in.: dofinansowania dalszej edukacji, możliwości pracy zdalnej czy zagwarantowanego miejsca parkingowego.

Wśród kandydatów, którzy nie będą narzekać na brak ofert zawodowych w 2017 roku będą eksperci z zakresu Payrolla czy migracji procesów. Do nowoczesnych centrów outsourcingowych przenoszone są coraz bardziej zaawansowane procesy i w tym roku z pewnością zaobserwujemy rozwój kolejnych nowych obszarów, w których będzie duże zapotrzebowanie na specjalistów z doświadczeniem mówi Łukasz Francik, Senior Consultant SSC/ BPO w PEOPLE.

 

SSC/BPO W POLSCE

W 2016 roku w Polsce powstało kilkadziesiąt nowych centrów usług wspólnych. Obecnie znajdują się one w takich miastach jak: Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Szczecin, Aglomeracja Katowicka, Łódź, Poznań, Lublin, Opole, Radom i Rzeszów. Kraków jest liderem wśród polskich miast pod względem zatrudnienia w nowoczesnych centrach usług dla biznesu, ale to Warszawa jest na pierwszym miejscu pod względem liczby centrów w Polsce.