Certyfikaty na rynku finansów, dodatek do CV czy już konieczność?

Rynek pracy w Polsce zmienił się znacznie w ciągu ostatnich lat. W dużych miastach swoje siedziby pootwierały międzynarodowe korporacje, tworząc tym samym nowe miejsca pracy. W kwietniu stopa bezrobocia kształtowała się w całym kraju na rekordowo niskim poziomie 6,3%. Oczywiście w większych miastach, gdzie swoje siedziby mają największe przedsiębiorstwa, poziom ten jest znacznie niższy i tak na przykład w Warszawie w pierwszym kwartale 2018 r. wyniósł 1,9%. Dla nikogo więc pojęcie rynku kandydata nie jest już niezrozumiałe. Mam jednak poczucie, że gdzieś w publicznej dyskusji pominięto dużą grupę specjalistów, dla których rynek kandydata nie ma realnego przełożenia na ich sytuację zawodową. Idealnym przykładem są wysoko wykwalifikowani menadżerowie, dla których rynek pozostał bardzo konkurencyjny i stawia kolejne twarde wymagania.

Na co dzień prowadzę procesy rekrutacyjne głównie w obszarze stanowisk finansowych. Pomimo dużej liczby ofert pracy, konkurencja pomiędzy kandydatami jest bardzo duża.  Na przestrzeni kilku ostatnich lat oczekiwania pracodawców względem dyrektorów finansowych, księgowych, kontrolerów, doradców podatkowych czy analityków uległy znacznej zmianie. Oprócz szerokiej wiedzy merytorycznej, duże znaczenie mają kompetencje miękkie oraz cechy osobowości. Od profesjonalistów wymaga się przede wszystkim doskonałego zrozumienia procesów biznesowych i bycia doradcą dla pozostałych działów firmy. Nie bez znaczenia pozostają również certyfikaty, które stają się coraz bardziej popularne i często, przy niektórych stanowiskach, obligatoryjne. W ogłoszeniach o pracę coraz częściej pojawiają się wymogi dotyczące konkretnych certyfikacji. Dla kandydatów marzących o karierze w międzynarodowej korporacji są one obecnie koniecznością, ale co ciekawe pojawiają się coraz częściej w opisach stanowisk do firm działających lokalnie. Certyfikaty są bowiem dla pracodawcy potwierdzeniem kompetencji oraz wiarygodności kandydata na rynku pracy. Poniżej przedstawiam listę tych najczęściej wybieranych przez profesjonalistów, które mogą wpłynąć na znalezienie wymarzonej pracy oraz znaczne podwyższenie wynagrodzenia:

1)      ACCA - The Association of Chartered Certified Accountants - certyfikacja przyznawana przez międzynarodową organizację zrzeszającą specjalistów z zakresu finansów oraz rachunkowości akceptowana w całej Europie, Azji oraz obu Amerykach. Jest jedną z najbardziej popularnych kwalifikacji zawodowych. Aby dostać się do grona „wybrańców” należy zdać 14 egzaminów oraz mieć odpowiednie doświadczenie zawodowe.

2)      CIMA - The Chartered Institute of Management Accountants - międzynarodowa kwalifikacja koncentrująca się na zarządzaniu przedsiębiorstwem. Najczęściej wybierana przez dyrektorów finansowych i kontrolerów. Certyfikat ten daje solidne podstawy wiedzy z rachunkowości zarządczej, rachunkowości finansowej i biznesu. Ceniony na całym świecie głównie ze względu na swoje praktyczne zastosowanie.

3)      CIA - The Certified Internal Auditor - międzynarodowa certyfikacja z zakresu audytu wewnętrznego. Aby otrzymać ten certyfikat należy zdać trzy egzaminy. Wiedzę z tego zakresu wykorzystuje się głównie na stanowisku dyrektora finansowego, kontrolera czy też członka zarządu.

4)     CFA - Chartered Financial Analyst - kwalifikacja ta dotyczy doradztwa inwestycyjnego rekomendowana osobom, które wiążą swoją karierę zawodową z zarządzaniem aktywami oraz instrumentami pochodnymi. Osoby z tym certyfikatem najczęściej pracują w bankach inwestycyjnych, funduszach oraz biurach maklerskich.

5)    CRM - Certified Risk Manager - międzynarodowa certyfikacja związana z zarządzaniem ryzykiem. Szczególnie polecana dla osób, które chcą rozwijać się na stanowiskach dyrektora finansowego, kontrolera czy też w audycie wewnętrznym.

Powyższe przykłady nie wyczerpują ofert, jakie oferuje współczesny rynek szkoleń. Pozostają one jednak w czołówce najbardziej pożądanych certyfikatów sektora finansowego. Szacuje się, że ukończenie szkolenia może ostateczne nie przełożyć się na wzrost wynagrodzenia nawet o 70%. Uzyskany certyfikat jest również potwierdzeniem naszej wiedzy oraz wyśmienitej znajomości języka angielskiego. Jest to rzecz niezbędna, gdyż brak możliwości poprawy pozycji zawodowej na rynku kandydata przez wysoko wykwalifikowanych menadżerów jedynie potwierdza tezę o konieczności wzajemnego konkurowania fachowością, która musi iść w parze z wysoko rozwiniętymi kompetencjami miękkimi.